راهبرد نیروی دریایی ارتش چیست؟


در تاریخ 29 مرداد 1386 به هنگام ابلاغ مسئولیت نیروی دریایی از جانب فرماندهی معظم کل قوا، معظم له این رهنمود را فرمودند: «ان شاءالله یک نیروی دریایی خوب از آب در بیاورید.» از آن تاریخ به بعد ما به این فکر افتادیم که چگونه این مسیر را مشخص کنیم؟ طی مدت 5 ماه روی توانمندی ها و قابلیتهای نیروی دریایی، امکانات نیروی دریایی و راهی که باید بپیماییم تا به نقطه مطلوب برسیم، پژوهش کردیم و برنامه مفصلی تدوین شد.

در تاریخ 19 اسفند 86 مجددا حضور معظم له شرفیاب و این برنامه ریزی را به محضر ایشان تقدیم نمودیم، در پایان آن جلسه حضرت آقا مطلبی را به عنوان سرلوحه کار ابلاغ فرمودند که از جمله بیانات معظم له این بود: «آن کسی که علم روی کمربند اوست و آن را حمل می کند شما هستید. اگر او ضعف نشان بدهد، این پشتیبانی و کمک ها اصلا بدرد نخواهد خورد. باید شما نیرویتان را جمع کنید، به خدا توکل کنید، از نیروی هوش و ابتکار و برنامه ریزی و تمرکز دادن به همه تلاش ها به سمت اهداف مورد نظر حداکثر استفاده را بکنید.»

بعد از آن مجددا برای اجرای هرچه بهتر فرامین فرماندهی معظم کل قوا برنامه ریزی دقیقی را در قالب طرحی تحت عنوان «طرح ولایت» تهیه نمودیم. این طرح در سه شاخه تعریف شده بود: احداث زیرساختها، عمردهی انقلابی به تجهیزات موجود، نوسازی تجهیزات.
و به همراه جدول زمانبندی و اعتبارات مورد نیاز در قالب یک برنامه 5 ساله در سال 87 خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و مورد تایید و تصویب ایشان قرار گرفت. در تمام این مدت ما به فکر بودیم که با این برنامه منسجم و دقیقی که طراحی کرده ایم، در مسیر درست و مشخصی گام برمیداریم و در کمترین زمان ممکن به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

اما در تاریخ 14 مهر 88 در مراسم دانش آموختگی دانشگاه های ارتش ج.ا.ا که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر انجام شد، فرماندهی معظم کل قوا مطلب جدیدی را تبیین فرمودند که متوجه شدیم با وجود تمام کارهایی که انجام دادیم، هنوز در آغاز راه هستیم. در همین جا بود که متوجه نگاه عمیق معظم له به مقوله دریا شدیم. مقام معظم رهبری در آن مراسم فرمودند: «تذکر میدهم نیروی دریایی در اکثر نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است. به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود.»

ابلاغ این رهنمود، باعث شد ما متوجه شویم که کارهای بسیاری پیش رو داریم. طی جلسات متعددی روی این مفهوم کار کردیم که ببینیم چه از ما خواسته شده و چه چیزی را باید تدارک ببینیم؟ مدت چهارماه روی این مسئله کار شد و طرحی تحت عنوان نیروی دریایی راهبردی تنظیم شد و در یک کتاب به واکاوی این معنا و مفهوم، حوزه مسئولیت، ارتباط آن، عملیات، حوزه نفوذ و تجهیزات مورد نیاز اعم از ناوها، ناوشکن ها، ناوهای موشک انداز، انواع وسایل پروازی، انواع زیردریایی ها در ظرفیتهای مختلف سبک، نیمه سنگین و سنگین، ناو هواپیمابر برای پشتیبانی نیروی دریایی راهبردی در اقیانوس هند، بویژه در شمال این اقیانوس پرداختیم.

در تاریخ 30 بهمن 88 که فرماندهی معظم کل قوا برای الحاق ناوشکن جماران به منطقه یکم بندرعباس تشریف آوردند، در آنجا ما این طرح را تحت عنوان سند راهبردی تقدیم ایشان کردیم و حضرت آقا فرمودند: «این طرح کلانی که الان آقای سیاری بیان کردند، خوب و بلندپروازانه است، لیکن من داشتن چنین نظرها و ایده هایی را صددرصد تایید میکنم. به دنبال این باشید که بتوانید حضور مقتدرانه و شجاعانه خودتان را برای دفاع از عزت کشور و ملتتان به همه نشان دهید. ممکن است بعضی از این خواسته ها دور از دسترس به نظر بیاید، لیکن من میگویم وارد راه می شویم، قدمها را یکی پس از دیگری برمیداریم و هرچه جلوتر می رویم رسیدن به نتیجه برایمان آسانتر خواهد شد.»

این سخن ما را برای انجام مسئولیت خودمان به تلاش گسترده ای واداشت تا به نیروی دریایی گسترده ای دسترسی پیدا کنیم. طرح ولایت گام اول و آغاز ایجاد نیروی دریایی راهبردی است که با برنامه ریزی و زمان تعیین شده در حال پیگیری است. این سرلوحه کارها بود و تاکنون جلو آمدیم و از تفکر اندیشمندان استفاده کردیم تا به بسترسازی در ابعاد مختلف برای رسیدن به نیروی دریایی راهبردی مورد نظر دست یابیم.

بحث، بحث نیروی دریایی صرف نیست، بحث نگاه به دریا است که کاملا توجه به دریا مد نظر مقام معظم رهبری بوده است و در مقاطع مختلف به آن اشاره فرموده اند. برای کشوری که قرار است یک قدرت دریایی باشد، مولفه های متعددی مورد نیاز است. به عنوان مثال یکی سواحل مناسب است که به حمد خدا ما حدود 3هزار کیلومتر مرز دریایی داریم که هزار کیلومتر از آن مشرف به اقیانوس است.
ساحل مناسب، عمق مناسب، علم و صنعت موجود و جمعیت مناسب، سالها در کشور ما وجود داشته و همانطور که خود معظم له می فرمایند: «ما هفتصد هشتصد سال سابقه دریانوردی داریم، در طول قرن ها به ما جفا شده، کی جفا کرده؟ خارجی ها جفا کردند؟ نه، حکمرانان فاسد؛ گله از قدرتهای فاسد و خودکامه و فاقد انگیزه و عزم است که نتوانستند حیثیت ایران و ایرانی را حفظ کنند.»

نظر ایشان بر این است که باید به دریا نزدیک بشویم و در بخشی از تدابیرشان می فرمایند: «ما آن مردمی هستیم که وقتی در یک طرف مرزمان به آب رسیدیم، متوقف شدیم! بر خلاف ملتهایی که به آب رسیدند، آب برایشان با خشکی یکی بود، یعنی وقتی که آب و خاک برای ملتی تفاوت نکند، 5 قرن، 6 قرن، 7 قرن از ملتهای دیگر جلوتر خواهد افتاد. یعنی به دریا که رسید، پایش را به دریا میگذارد و حرکت میکند! ما نه! ما وقتی به دریا رسیدیم، همانجا متوقف شدیم، ماندیم تا آنهایی که دریاها را تصرف کردند، بیایند و دریای ما را هم تصرف کنند و وارد خشکی ما بشوند! این طوری شده دیگر، جزیره هرمز، در بندرعباس و بوشهرمان، در طول همین مرزهایی که الان در دست شماست، مدتها در دست بیگانه بود.»

در بحث تبدیل ایران به یک قدرت دریایی و تحقق نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی، در واقع خط مشی دولتمردان، حلقه گم شده ای بوده که بدون آن، دیگر عوامل از کارائی لازم برخوردار نبودند.
اما تدبیر فرماندهی معظم کل قوا که در شرفیابی ما به محضر معظم له ابلاغ گردید، عزم ملی را کامل کرد. امروز انگشت اشاره مقام معظم رهبری به سمت دریاست و هشدار میدهند که برای این که کشور آباد شود باید از امکانات خدادادی موجود در دریا استفاده کنیم. ایشان در جایی می فرمایند: «دریای عمان، ساحل دریای عمان و حضور در دریای عمان یک گنج است، یک ذخیره است، ما همه حواسمان را بردیم متوجه خلیج فارس کردیم که البته خلیج فارس هم خیلی حساس است اما توجه نکردیم به این ثروت عظیمی که ما در دریای عمان داریم.»

بنابراین تنها بحث نیروی دریایی نیست، نگاه معظم له در همه جوانب برای پیشرفت به سمت دریاست و تاکید دارند هر کشوری اگر پیشرفت کرده از راه دریا بوده است.

......

ما برای نمایش اقتدار کشور و بهره برداری از امکانات دریا به چه میزان نیاز به یک نیروی دریایی حقیقتا برجسته و ممتاز داریم و همانگونه که فرماندهی معظم کل قوا فرمودند، انشاءالله حتما به دست خواهد آمد. انشاءالله خداوند سایه ایشان را بر سر همه ی ما مستدام بدارد.




اقتباس از «فصلنامه تخصصی تحقیقاتی سکان» - شماره 50


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:, | 15:1 | نویسنده : یاسین |
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس